GALERIJA
2024.gada Vasaras skolas seminārs
24.08.2024.
Kā jau ierasts katru gadu augusta nogalē, arī šogad tikāmies Vasaras skolas seminārā. Turpinot šo skaisto tradīciju, papildinājām zināšanas smilšu spēlē un guvām ieskatu par plašajām pasaku izmantošanas iespējām tajā, par ko sirsnīgs paldies Monikai Heincelei – Jungerei (M.Heinzel Junger) un pateicamies arī Ārijai Servutai par kā allaž profesionālo tulkojumu. Prieks par tikšanos, sarunām un kopā būšanu skaistajās telpās, burvīgo panorāmas skatu uz Rīgu gandrīz kā no putna lidojuma, kā arī iespēju papildināt savas smilšu spēles figūriņu kolekcijas. Uz atkalredzēšanos rudens seminārā!
2024. gada Pavasara seminārs
11.05.2024.
Paldies, kolēģi, par atsaucību un piedalīšanos 11.maija seminārā un biedrības kopsapulcē! Paldies Ulriham Gvinneram (Vācija) par dalīšanos pieredzē darbā ar genogrammas pielietojumu smilšu spēlē, un dalībniekiem par daudzveidīgiem jautājumiem un bagātinošām diskusijām.
Pilna diena ar atkalredzēšanās un satikšanās prieku, kopīgām sarunām par genogrammu smiltīs un ne tikai, gardām uzkodām, pašdarinātām miniatūru figūriņām, ceriņu smaržu ... un iedvesmu turpmākam darbam.
2023. gada VASARAS SKOLAS SEMINĀRS
26.08.2023.
Augusta izskaņā biedrība biedriem un interesentiem bija iespēja papildināt zināšanas un pieredzi Vasaras skolas seminārā, piedaloties B.Meltzera (izraēla) seminārā, kas bagātināja ikkatru dalībnieku. Tā bija unikāla iespēja un neaizmirstams pārdzīvojums, skolotājam un lektoram B.Meltzeram daloties ar terapeitiskās pieredzes stāstiem, savu pieeju, radot klātesamības sajūtu dvēseles dziedināšanas procesā. Pēc semināra paliek atmiņā B.Meltzera harizmātiskā personība un siltā, personiskā attieksme pret semināra dalībniekiem. Daži fotomirkļi no Vasaras skolas semināra:
2023. gada LSSTB PAVASARA SEMINĀRS
13.05.2023.
Vera Ščerbakova, SST pārstāve Starptautiskajā Smilšu spēles biedrībā (ISST – International Society of Sandplay Therapy) šī gada Pavasara seminārā pastāstīja par ISST aktualitātēm. Semināra gaitā
Vera Ščerbakova un Lelde Kāpiņa dalījās savā pieredzē par dalību ISST 26. kongresā „Kad austrumi tiekas ar rietumiem: pagātne, tagadne un nākotne" (When East Meets West: Past, Present and Future). Semināra noslēgumā uzstājās psihoterapeits Māris Siliņš, daloties personiskā terapeitiskā pieredzē, stāstot par transcendento funkciju un tās lomu terapijas procesā, ne pirmo reizi mūs dziļi uzrunājot gan profesionāli, gan emocionāli.
LSSTB Vasaras skola – radošās darbnīcas
26.08.2022.
22022.gada augusta izskaņā notika ikgadējā biedrības Vasaras skola, šoreiz – kopīga radoša darbošanās trijās darbnīcās, dažādās tehnikās veidojot figūriņas smilšu spēlei, kuras turpmāk taps par dziedinošiem simboliem smilšu spēles procesā. Saulains laiks, brīnumaina vieta viesu namā “Ružciems” Pūres tuvumā, nesteidzīgs, bet aizraujošs radošais process un kopā būšanas prieks – to bija skaisti piedzīvot un gribētos vēl pakavēties šajās emocijās.
Līga Rāviņa atklāj Vasaras skolu un ieliek mandalas centru.
Kopīga mandalas veidošana. Daba, klātbūtne, simboli un mazliet maģijas...
Darbnīcas vadīja:
Olga Skvorcova - veidojām un cepām maizi no polimērmāla.
Iveta Jermolājeva – veidojām no polimērmāla putnus, zivis, uguni, atslēgas u.c. figūras.
Marika Munda – veidojām brīnumkokus no stieplītēm, mirdzošām lapām un ģipša.
Paldies par vasarīgi relaksēto un saulaino atmosfēru un kopā būšanas prieku!
LSSTB pavasara semināru
22.04.2022.
22.04.2022. notika ikgadējais biedrības organizētais pavasara seminārs, kurā uzstājās Līga Rāviņa un Guna Berga, veidojot ieskatu par apjomīgu un dziļu darbu ar traumu pārstrādi smilšu spēlē.
LSSTB Vasaras skola.
2021.gada 28.augusts
2021.gada 28.augustā attālināti, ZOOM platformā norisinājās ikgadējā biedrības organizētā Vasaras skola. Šogad Vasaras skolā viesojās lektori no Itālijas: Karlo Paolo Rufino un Elvīra Valente.
Karlo Paolo Rufino - analītiķu treneris K.G.Junga institūtā Cīrihē, Starptautiskās analītiskās psiholoģijas asociācijas (IAAP) biedrs, skolotājs Itālijas smilšu spēles terapijas biedrībā (AISPT) un Starptautiskajā smilšu spēles terapijas biedrībā (ISST), kā arī ISST viceprezidents Eiropas, Āfrikas un tuvo Austrumu valstu zonās - dalījās pieredzē par smilšu spēles terapiju, ceļu uz ISST un darbošanos tajā, kā arī prezentēja dziļu teorētisko materiālu par simbolismu smilšu spēles terapijā. Karlo Paolo Rufino - analītiķu treneris K.G.Junga institūtā Cīrihē, Starptautiskās analītiskās psiholoģijas asociācijas (IAAP) biedrs, skolotājs Itālijas smilšu spēles terapijas biedrībā (AISPT) un Starptautiskajā smilšu spēles terapijas biedrībā (ISST), kā arī ISST viceprezidents Eiropas, Āfrikas un tuvo Austrumu valstu zonās - dalījās pieredzē par smilšu spēles terapiju, ceļu uz ISST un darbošanos tajā, kā arī prezentēja dziļu teorētisko materiālu par simbolismu smilšu spēles terapijā.
Elvīra Valente – psiholoģe un psihoterapeite, analītiķu trenere K.G.Junga institūtā Cīrihē, Starptautiskās analītiskās psiholoģijas asociācijas (IAAP) biedre, skolotāja Itālijas smilšu spēles terapijas biedrībā (AISPT) un Starptautiskajā smilšu spēles terapijas biedrībā (ISST) - savā prezentācijā skaidroja Junga koncepta par Patību un tās simboliem pielietojumu smilšu spēles terapijā.
A.Seitz seminārs
Junga teorijas pamati smilšu spēles terapijā
11.-12.06.2021.
Seminārs norisinājās tiešsaistes vidē, jaunā, neierastā platformā. Lektore A.Seitz dalījās savās zināšanās un praktiskajā pieredzē, un semināra dalībnieki guva daudz vērtīgu atziņu. Jaunā tiešsaistes pieredze, iespējams, lika semināra dalībniekiem izkāpt mazliet ārpus komforta zonas, tomēr tā bija lieliska iespēja satikties smilšu spēles praktiķu vidē ar jaunu skatījumu uz kopābūšanas iespējām.
Atvadu vārdi baronesei Gotlindei Tannei fon Keizerlinkai
(Gotlinde Tanne Baronin von Keyserlingk)
2020. gada 2. oktobrī 88 gadu vecumā mūžībā aizgāja ģimenes un smilšu spēles psihoterapeite un apmācīttiesīgā skolotāja, Latvijas Smilšu spēles terapijas biedrības līdzdibinātāja un goda biedre Linde fon Keizerlinka.
Linde piedzima 1932. gada 8. maijā Berlīnē Lihterfeldē barona Albrehta fon Keizerlinka (Albrecht Baron von Keyserlingk) un baroneses Elizabetes Annas fon Buses (Elisabeth Anna von Busse) ģimenē. Lindei bija vecāks brālis un vēl pieci pusbrāļi no tēva otrajām laulībām. Savu agrīno bērnību Linde pavadīja Angolā, līdz 1945. gadam ģimene dzīvoja Silēzijā un tad emigrēja uz Korsiku. Taču Linde atgriezās Vācijā, dzīvoja audžuģimenē, pabeidza skolu Štutgartē, studēja grafiku, mākslu, amatniecību un mākslas vēsturi Štutgartes Tēlotājmākslas akadēmijā, publicēja dokumentālu darbu 6 sējumos par jaunajiem māksliniekiem, kuri krita Pirmajā pasaules karā.
1953. gadā Linde apprecējās ar ārstu Dr. med. Andreasu Tilmanu (Andreas Thylmann) un viņiem piedzima seši bērni, pieci dēli un meita. Linde turpināja mācīties, studēja žurnālistiku Hamburgā un uz pusslodzi strādāja radiostacijā “Nord-West”.
Lindei interesēja humānistiskā psiholoģija un ģimenes psihoterapija, un 1975. gadā viņa devās uz ASV, kur studēja Kalifornijas Dominikānas universitātē, savukārt Mākslas terapijas centrā un K. G. Junga institūtā pabeidza Džeimsa Hilmana (James Hillman) vadīto kursu „Darbs ar sapņiem” un pie Doras Kalfas (Dora Kalff) „Smilšu spēles terapijas” kursu.
No 1979. gada līdz 1997. gadam Linde strādāja par ģimenes un pāru psihoterapeiti Psihoterapijas centrā Štutgartē un vienlaikus turpināja smilšu spēles terapijas studijas Cīrihē (Šveicē) pie Doras Kalfas. Linde mācījās arī Itālijā pie “Milānas skolas” pārstāvjiem Luidži Boskolo (Luigi Boscolo) un Džanfranko Čekina (Gianfranco Cecchin).
1982. gadā Linde apprecējās otro reizi ar radioteātra režisoru Hartmutu Kirsti (Hartmut Kirste von Keyserlingk), un viņi adoptēja un uzaudzināja meitenīti Mariju no Tongas (Okeānijas monarhija).
Tiklīdz Latvija atguva savu valstisko neatkarību, Linde devās uz Kurzemi, kur viņas dzimta dzīvoja vairāk nekā 700 gadus, uz Vecpili, kur ir viņas tēva mājas un senču atdusas vieta Dižlāņu Elku Kalnā. No 1993. gada Liepājas rajona Grobiņas pagastā Linde vadīja ģimenes psihoterapijas atbalsta grupu 30 lauku sievietēm.
1994. gadā sadarbībā ar Latvijas Ģimenes centru, Latvijas Universitātes Tālākizglītības centru un Osnabrikas universitāti (Vācija) Linde uzsāka mācīt sistēmisko ģimenes psihoterapiju pirmajiem 20 interesentiem. Izglītība aptvēra divas pakāpes un ilga 6 gadus. Lindei tas bija solis ceļā uz izlīgumu starp abām tautām.
2005. gadā Linde bija viena no Smilšu spēles terapijas centra dibinātājām Rīgā, kurā sistēmiskajiem ģimenes psihoterapeitiem mācīja izmantot smilšu spēles terapijas metodi darbā ar bērniem un ģimenēm.
2007. gadā Linde un Hartmuts pārcēlās no Štutgartes uz Apfelšteteni Švābu Albā Bādenē-Virtembergā, izveidoja Smilšu spēles terapijas apmācības centru savā mājā, kas kļuva par pulcēšanās vietu daudziem speciālistiem no dažādām pasaules valstīm.
Ar Lindes svētību 2009. gada 8. maijā Rīgā tika nodibināts Lindes fon Keizerlinkas vārdā nosauktais Smilšu spēles terapijas institūts, kas īsteno viņas izstrādāto Smilšu spēles tālākizglītības programmu “Smilšu spēles bilžu valoda” Latvijā.
Linde fon Keizerlinka bija arī Vācijas Rakstnieku savienības (BDS) biedre. Viņa ir vairāku rakstu un 27 grāmatu autore, no kurām četras ir tulkotas latviešu un piecas poļu valodā.
Latvijas Smilšu spēles terapijas biedrība izsaka visdziļāko līdzjūtību Lindes fon Keizerlinkas ģimenei – dzīvesbiedram Hartmutam, bērniem, mazbērniem, tuviniekiem, kolēģiem un draugiem.
Atvadīšanās no Lindes fon Keizerlinkas notika 2020. gada 9. oktobrī ģimenes lokā.
11. LSSTB Vasaras Skola
2020.gada 28.augusts
Jūrmalas pilsētas muzejs
2020.gada 28.augustā Jūrmalas pilsētas muzejā norisinājās ikgadējā biedrības organizētā
Vasaras skola, šogad – jau vienpadsmito gadu. Semināra ietvaros – gan atkalredzēšanās
prieks, gan sarunas un dalīšanās pieredzē par darbu ar smilšu spēles terapijas metodi, ņemot
vērā Covid vīrusa radītās izmaiņas mūsu ikdienā, darba specifiku un pielāgojumus pie mums
un pasaulē; gan arī kopīga A.Tarkovska filmas „Upurēšana” skatīšanās...
un diskusijas ārsta – psihoterapeita Māra Siliņa vadībā.
Šī bija pozitīvi uzlādējoša tikšanās savstarpējam atbalstam un iedvesmai, lielisks vasaras
noslēgums un sākums jaunam darba cēlienam. Paldies visiem dalībniekiem par kopā būšanu!
24.08.2019. LSSTB Vasaras skolas seminārs
LSST valdes priekšsēdētāja Vera Ščerbakova atklāj semināru un sveic dalībniekus Jūrmalas Pilsētas muzeja telpās.
Maijas Bisenieces prezentācija “Atmiņu pēdas smiltīs”
Ivetas Pļaviņas prezentācija “Personības daļu izpratne sistēmiskajā skatījumā”
Vitas Kirilovas prezentācija “Theraplay (terapeitisko spēļu) metodes elementu kombinēšana ar smilšu spēles terapiju darbā ar bērniem”
Semināra dalībnieki bauda atkalsatikšanās prieku:
Monikas Heinzeles - Jungeres seminārs "Ieraksts smiltīs: ... Mēs mīlam sev līdzīgo, un saprotam vēja rakstīto smiltīs"
Lindes Fon Keizerlinkas Smilšu spēles institūta 10 gadu jubilejas svinības.
Ulriha Gundermana (Vācija) seminārs "Haoss un Kārtība: Radošie procesi Smilšu spēlē. Pārnese pretpārnese Smilšu spēles terapijā."
2019.gada 22.februāris
Eduarda Smiļģa Teātra muzejs
ULRIHS GUNDERMANS (ULRICH GUNDERMANN), VĀCIJA
Ulrihs Gundermans dzimis 1955. gadā Minhenē, kļuva par pedagogu 1980. gadā, 15 gadus strādāja par pedagogu, tostarp kā vadītājs 6-12 gadus vecu bērnu mājā un bērnu psihiatriskajā klīnikā, pabeidza trīs gadu apmācības kursu Geštaltterapijā un K.G. Junga institūtā Cīrihē. 1998. gadā bērnu analītiķa diploms; 1999. gadā psihoterapeita licence; kopš 1999. gada privātā prakse Kiršartenā, Vācijā, ar uzsvaru uz smilšu spēli, strādājot ar bērniem, kas cieš no trauksmes vai kompulsīviem traucējumiem. DGAP, IAAP, DGST, ISST biedrs, lektors un supervizors K.G.Junga institūtā Štutgartē (Vācija) ar uzsvaru uz spēli, pasakām, rituāliem, arhetipiem; no 2012. līdz 2014. gadam valdes loceklis Štutgartes K.G. Junga institūtā un līdz 2018. gada maijam Freiburgas K.G. Junga biedrības priekšsēdētājs.
HAOSS UN KĀRTĪBA: RADOŠIE PROCESI SMILŠU SPĒLĒ
Radīšana pārveido zemi par vietu, kur var dzīvot cilvēki. Marija Luīze fon Franca saprot šos mītus kā zemapziņā esošu procesu simbolizāciju, kas raksturo mūsu uztveres izcelsmi.
Radīšanai nepieciešams sadalīt pirmatnējo vienotību pretstatos, nepieciešams „sadalīt pasaules vecākus”, bet šiem pretstatiem ir jāpaliek savienotiem. Starp viņiem paceļas cilvēces „brīnišķīgie pakalni”.
Smilšu spēle ļauj no jauna radīt pasauli, līdzīgi kā dziedniecisos nolūkos to dara „primitīvās kultūrās" (Eliade): tā piedāvā iespēju atjaunot saikni ar mūsu izcelsmi un ļauj pārveidot garīgās pasaules iedvesmu materiālās pasaules formā, bet tā mums ļauj arī uztvert ķermeņa impulsus un tos paust.
Smilšu spēlē haotiskas bildes bieži vien attēlo nestrukturētu psihes enerģiju. Ja bildes kļūst strukturētākas, tas ir saistīts ar jēgas sajušanu un Ego ass nostiprināšanos.
Ievadā būs šī temata pamatojums ar radīšanas mītiem un to interpretāciju, sekojot Marijas Luīzes fon Francas, Karla Gustava Junga un Erika Neumana idejām. Turpinājumā šo tematu ilustrēs gadījuma izpēte par 6 gadus vecu zēnu, kurš cieta no kompulsīviem traucējumiem.
PĀRNESE UN PRETPĀRNESE SMILŠU SPĒLES TERAPIJĀ
Terapeitiskās attiecības ir būtisks smilšu spēles terapijas faktors, tas bija viens no svarīgākajiem Doras Kalfas atklājumiem, pretstatā Margretai Lovenfeldai. „Brīvā un aizsargātā telpa” pamatā veidojas attiecībās un atgādina par agrīnajām mātes un bērna attiecībām; un terapeits ir daļa no tā, kā teica K.G. Jungs. Mehānismi terapeitiskajās attiecībās tiek aplūkoti, pamatojoties uz Junga Quaternio un D.Vinnikota domām. Šie mehānismi tiek pielietoti īpašā smilšu spēles terapijas situācijā. K. Bradveja to nosauca par “kopīgu pārnesi” (ko-transference). Tiks parādīti piemēri, kā šīs jūtas var izpausties, un tematu ilustrēs 39 gadus vecas sievietes gadījuma izpēte.
Seminārs izraisīja lielu interesi – dalībnieku skaits gandrīz sasniedza 70. Noslēgumā Ulrihs Gundermans katram pasniedza LSST biedrības apliecību par dalību.
Latvijas smilšu spēles terapijas biedrības 10 gadu jubilejas seminārs
2018.gada 10.novembrī Eduarda Smiļģa Teātra muzejā, Rīgā E.Smiļģa ielā 37/39
1.daļa „Smilšu spēles terapijas metodes pielietojums ģimenes un pāru terapijā”: Maija Biseniece, sertificēta un apmācīttiesīga sistēmiskā ģimenes psihoterapeite, sertificēta smilšu spēles terapeite (ISST), apmācīttiesīga smilšu spēles terapeite (ISST), sistēmiskā supervizore un Iveta Pļaviņa, sertificēta un apmācīttiesīga sistēmiskā ģimenes psihoterapeite, sertificēta smilšu spēles terapeite (ISST) un apmācīttiesīga smilšu spēles terapeite (ISST), sistēmiskā supervizore
2.daļa „Smilšu spēles terapija un Junga analītiskā psiholoģija”: Guna Berga, klīniskā psiholoģe, Junga analītiskā psihoterapeite, apmācīttiesīga smilšu spēles terapeite (DGST), sertificēta smilšu spēles terapeite (ISST).
LSST biedrības 10 gadu jubilejas svinīgā daļa
Lindes fon Keizerlinkas un Hartmuta Kirstes sveicieni jubilejā ar 2008.gadā izveidotas filmas fragmentu. Lailas Cekules komentāri latviešu valodā.
LSST prezidente Vera Ščerbakova, Junga analītiķe, sertificēta smilšu spēles terapeite (ISST), apmācīttiesīga smilšu spēles terapeite (ISST) un Guna Berga par LSST dibināšanu un mērķiem. 2008.gada novembrī 2007.gada izlaiduma kursa absolventi kopā ar Lindi fon Keizerlinku un Hartmutu Kirsti sanāca šajā zālē un kopīgi pieņēma lēmumu par Latvijas Smilšu spēles terapijas biedrības dibināšanu. Tika izvēlēti 5 dibinātājbiedri: Ieva Bite, Vita Kārkliņa, Māris Siliņš, Guna Berga un Vera Ščerbakova, kuri veica visus biedrības reģistrēšanas darbus pirmās LSST biedrības prezidentes Ievas Bites vadībā. 2017.gada 29.aprīlī LSST ārkārtas pilnsapulce, arī šajās pašās telpās, pieņēma lēmumu par LSST ceļu uz iestāšanos ISST. 2017.gada jūlijā 24. ISST kongresā Havaju salās Latvijas biedrība tika uzņemta šajā starptautiskajā biedrībā.
LSST valdes locekles Guna Čače un Aivita Kauliņa apsveic LSST Starptautiskās asociācijas (ISST) biedres Līgu Rāviņu, Vitu Kārkliņu, Ivetu Pļaviņu, Maiju Bisenieci, Gunu Bergu un Veru Ščerbakovu ar LSST Goda biedra statusa iegūšanu.
LSST valde
Apsveikums no Lindes fon Keizerlinkas
Sveicu kuplo “Latvijas smilšu spēles terapijas biedrību” 10 gadu darbības jubilejā un novēlu ar neizsīkstošu enerģiju turpināt mūsu kopīgi iesākto darbu – cilvēku dvēseles dziedināšanu. Pasaulē, kurai draud iznīcība, mūsu uzdevums ir radīt miera un miermīlīguma saliņas, kurās iespējama attīstība un dziedināšana.
Es novēlu, lai Jūs turpinātu savu profesionālo izaugsmi, kontaktētos ar kolēģiem no citām zemēm, iegūtu jaunu pieredzi un darbotos gan Eiropas, gan pasaules smilšu spēles terapijas kontekstā.
Linde fon Keizerlinka
Apfelštetē, 2018. gada 10. novembrī
Apsveikums no ISST prezidenta Aleksandra Esterhaizena
Apsveicu Latvijas Smilšu spēles biedrību šajā nozīmīgajā jubilejā un novēlu panākumus turpmākajā darbā. Jūsu uzticību smilšu spēles terapijai un ieguldījumu tajā apliecina iestāšanās Starptautiskās Smilšu spēles terapijas asociācijā, kā arī jūsu darba kvalitāte.
Apsveikums no Ārijas Servutas, ilggadēja Lindes fon Keizerlinkas un citu vieslektoru tulka, kurai par nopelniem LSST labā piešķirts LSST Goda biedres statuss.
Nekas uz šīs zemes nav vienāds
ne upe, ne jūra, ne krasts.
Katram mirklim, stundai
un dienai piemīt kas savs un neparasts.
Katrs smilšu graudiņš, katrs gliemežvāks
vētru un viļņu glaudīts
mirdz savādāks.
Katrs cilvēks pasaulē plašā
ir tik dažāds, kā cits neviens.
/Alfrēds Krūklis/
Sirsnīgi sveicu “Latvijas smilšu spēles terapijas biedrību” 10 gadu darbības jubilejā!
Paldies jums par neatsveramo darbu, ko darāt cilvēku labā!
Pateicos jums par ilgstošu un veiksmīgu sadarbību, par iespēju bagātināt un spēcināt savu iekšējo pasauli, esot kopā apmācībās, semināros, supervīzijās, vasaras skolās un konferencēs Latvijā un pasaulē. Ceru paveikt kopā ar Jums vēl daudz labu darbu.
Apsveikums no Latvijas Skolu psihologu asociācijas, sveic LSST valdes locekle Sanita Mende
Apsveikums no Latvijas sistēmisko un ģimenes psihoterapeitu biedrības, sveic LSĢPB valdes priekšsēdētāja Egita Gritāne
Vasaras skolas seminārs 2018. gada augustā
Jau septīto vasaru aicinām visus uz ikgadējo Latvijas Smilšu spēles terapijas biedrības Vasaras skolas semināru. Turpināsim semināru no cikla "Smilšu spēles terapija: kopīgais dažādībā", ko aizsāka Ulrika Hinča (Vācija). Šoreiz mūsu speciālisti un vieslektore stāstīja un rādīja, kā smilšu spēles terapijas metode iekļaujas Mākslas terapijā un Psihoanalītiskajā psihoterapijā. Semināra laikā notika arī biedrības pilnsapulce, kuras laikā kopā lemām par labojumiem Sertifikācijas nolikumā.
Semināra programma:
- Smilšu spēles terapija mākslas terapeitu praksē.
-
"Mandala smilšu spēles terapijā" (Referāta kopsavilkums) - Alla Šelgunova (Kaļiņingrada).
Sīkāk
Meistarklase “Mandala smilšu spēles terapijā”
Šīs uzstāšanas laikā mēs pacentīsimies izprast mandalas formas smilšu spēles terapijā no mākslas terapijas skatu punkta. Balstoties uz manu klientu darbiem, mēs varēsim izsekot mandalas formu parādīšanos klientu smilšu bildēs kā arī centīsimies sajust kā labāka krāsu un formas īpatnību izpratne palīdz labāk izprast mandalas formas saturošo smilšu bilžu psiholoģisko vēstījumu.
Alla Šelgunova, praktizējoša psiholoģe, art - terapeite.
-
"Simbolu valoda mākslas terapijā un smilšu terapijā" - Dace Visnola.
Sīkāk
Simbolu valoda mākslas terapijā un smilšu terapijā.
Prezentācijā būs iespēja ieraudzīt smilšu spēli mākslas terapeita acīm.
Simboli ir viens no elementiem, kam mākslas terapeiti pievērš uzmanību. Simbolu valoda mūs uzrunā gan mākslas terapijā, gan smilšu terapijā. Prezentācijā būs iespēja iepazīties ar manu pieredzi mākslas terapeites darbā, izmantojot smilšu spēles elementus. Savā praksē esmu pārliecinājusies, ka smilšu spēle papildina mākslas terapiju un otrādi.
Kopumā analizējot mākslas terapijas darbus, smilšu bildes un visu procesu, vairāki gadījumi no manas prakses ir brīnišķīgi piemēri mākslas terapijas un smilšu spēles terapijas sintēzei, kad terapijas procesā tās veiksmīgi viena otru papildina.
Šajā prezentācijā tiks rādīti piemēri ar klientu radītajām figūrām smilšu bildēs, mākslas terapijas darbi, kas sasaucas ar tēliem smilšu bildēs, kā arī process, kurā top gan mākslas terapijas darbs, gan smilšu bildes par vienu un to pašu tēmu.
Dace Visnola, Dr.paed., Mag.sc.sal.
- Smilšu spēles terapijas metode psihoanalīzē.
-
"Robežu un pārneses problēmas smilšu spēles terapijā" - Ilva Dandzberga.
Sīkāk
“Robežu un pārneses problēmas smilšu spēles terapijā”
Manas pārdomas par psihoanalīzes ietveršanu smilšu spēles terapijas procesā saistās ar freima kā drošās telpas nodrošinātāja un pārneses-pretpārneses jautājumiem. Psihoanalītiskajā terapijā galvenais darba virziens ir saistīts ar klienta pretestību un pārnesi, kas neapzināti tiek ienesti psihoterapeitiskajās attiecībās. Pārnese ir tās sajūtas, emocijas, uzvedība, kuras ir agrīni veidojušās attiecībās ar kādu no vecākiem un tiek pārnestas uz terapeitu. Smilšu spēles terapeitam, kurš strādā ar bērnu, ir unikāla iespēja būt pašam kā pārneses-pretpārneses objektam attiecībās ar bērna vecāku, kurš nāk un meklē palīdzību. No psihoanalīzes viedokļa, pie mums nāk 2 pacienti - vecāks un bērns. No tā, kādu informāciju un anamnēzi ievāc terapeits, ir atkarīgs, kurš paliek terapijā: vecāks, bērns, pāris, vai arī palīdzība ir vajadzīga abiem. Terapeitam ir unikāla iespēja tikties ar bērna vecāku un sajust pārneses- pretpārneses sajūtas, kas dod lielisku ieskatu tam (iespēja pašam terapeitam sajust uz savas ādas), kā ar šo vecāku patoloģiju jūtas un dzīvo bērns. Vēl viens svarīgs jautājums, kurš netiek pieminēts, bet ir svarīgs terapijas procesā: tas ir freims, skaidri definēti noteikumi bērnam un vecākiem, kā tiks veikta terapija. Tie ir skaidri noteikumi, robežas, kas nodrošina drošu terapeitisku vidi. Psihologu bailes un vajadzība būt labam un palīdzošam, izdara lāča pakalpojumu, nenovelkot skaidras terapijas robežas, jo visam, kas notiek un tiek ienests terapijā ir nozīme. Terapijas laiks, vieta, apmaksa par kavējumiem, atvaļinājuma laiki – kontrakts, par kuru it kā zina, bet tas netiek ievērots, vai arī tiek uzskatīts, ka tas ir maznozīmīgs. Tieši freima ievērošanā / neievērošanā parādās vecāku veselīgā / patoloģiskā daļa, kas ir par pamatu tam, kādēļ bērnam ir vajadzīga palīdzība. Mums kā speciālistiem ir jāstrādā nevis ar simptomiem un sekām, bet jāspēj lūkoties dziļāk - sakņu un cēloņu līmenī, bet tas jau skar viena vai abu vecāku patoloģiju un darbu citā virzienā.
Ilva Dandzberga
- LSST biedru kopsapulce.
Dr. med. Ulrikes Hinšes (Ulrike Hinsch) seminārs un LSST pilnsapulce: "Daudzveidība vienveidības vietā. Vai vienota daudzveidība?". Smilšu spēles terapija un citas metodes.
Rīga, 2018. gada 17. februārī
Referāta kopsavilkums
Daudzveidība vienveidības vietā. Vai vienota daudzveidība? Smilšu spēles terapija un citas metodes.
Plāns
- Gaidas no semināra. Terminoloģija. Definīcijas
- Simptomi. Diagnostika. Diferenciālā diagnostika
- Terapijas iespējas. Smilšu spēles terapija
- Diskusija. Perspektīvas. Literatūra
Smilšu spēles terapijas saknes
K. G. Junga analītiskā psiholoģija. M. Lovenfeldes “Pasaules tehnika”. Budisms
Smilšu spēles terapijas tālākattīstība mūsdienās
Citas metodes
Sistēmiskā, ģimenes, pāru un grupu psihoterapija
Nedirektīvā un citas spēļu terapijas
Uzvedības psihoterapija (kognitīvā terapija, apzinātības praksē bāzētā kognitīvā terapija, dialektiskā biheiviorālā terapija u.c.)
Mākslas terapija. Geštaltterapija
Psihodrāma. Psihoanalīze
Ķermeņa terapijas
Smilšu bildes un piemēri. Diskusija.
Attiecību modelis pēc K. G. Junga no pārneses psiholoģijas (K. G. Junga Kopoto rakstu 16. sējums)
- Apzināta pieredzes apmaiņa starp psihoterapeita un pacienta EGO
- Pacienta un psihoterapeita attiecības zemapziņas līmenī (personiskā un kolektīvā zemapziņa)
- Psihoterapeita attiecības starp apzināto un neapzināto EGO
- Pacienta attiecības starp apzināto un neapzināto EGO
- Pārnese un pretpārnese starp psihoterapeitu un pacientu
Psihoterapijas skolu (psihoanalīze, uzvedības psihoterapija, sistēmiskā psihoterapija) salīdzinājums pēc Senf / Broda 2011, ņemot vērā:
- Slimības teoriju
- Ārstēšanas (terapijas) teoriju
- Interakciju
Psihoanalīze
- Personības attīstības dinamika
- Neapzināto konfliktu atrisināšana
- Spoguļošana un interpretācija
Uzvedības psihoterapija
- Mācīšanās trajektorija (veidi vai pieejas). Uzvedības traucējumi
- Pieredzes un uzvedības prasmju atjaunošana
- Konsultēšana. Atbalsts
Sistēmiskā psihoterapija
- Komunikācijas iedarbība sistēmā
- Konstruktīvu komunikācijas struktūru izveide
- Novērošana. Palīdzība
Uzvedības psihoterapija. Dialektiskā biheiviorālā terapija
- Specifiski traucējumi
- Psihoterapeita autentiskums un emocionālais patiesums (patiess īstenums)
- Stabilizējoša un cieņpilna attieksme pret cilvēku
- Uzvedības maiņas metodes
Mentalizācija! Valoda! Mājas uzdevumi!
Psihoanalīze. Psihodinamiskās terapijas
- Atcerēšanās, atkārtošana, izstrādāšana
- Nenoturīga uzmanība
- Interpretācija
- Simbolu izpratne
- Pārnese. Pretpārnese. Rezonanse
Abstinence! Valoda!
Sistēmiskā psihoterapija
- Fokuss uz interakciju
- Dalībnieku sastāvs
- Komunikācijas maiņa
Individuālā vai grupas psihoterapija? Terapijas līdzekļi
Spēļu terapija
- Vai tikai bērniem?
- Psihodinamiski, radoši, uzvedību koriģējoši un saglabājoši
Valoda? Lomu spēle? Vadīta spēle?
Mākslas un mūzikas terapija
- Darbošanās
- Spējas un prasmes
- Kreativitāte
- Juteklība
Valoda? Uzvedības maiņas metodes?
Geštaltterapija un integratīvā terapija
- Ķermenis, dvēsele un prāts
- Kreativitāte
- Daudzveidība
Valoda. Dalībnieku sastāvs: grupa vai individuāli
Ķermeņa terapija
- Uzmanība
- Uztvere
- Kustība
- Pieredze
- Aktivitāte, rosīgums, darbīgums
Fantāzija. Sāpes. Patika. Ritmiski dinamisks dialogs darbībā
Smilšu spēles terapija
“Klasiskā”
Individuālajā psihoterapijā
Vispārīgs uzaicinājums
“Jūs uzrunā viena figūriņa.”
“Bieži rokas zina vairāk nekā galva!”
Sistēmiskā pieeja konsultēšanā
“Izkārtojums”
Problēmas, grupas un situācijas attēlojums
Figūriņas ar un bez smiltīm
Tikai smiltis (sausās un mitrās)
Dažādi smilšu spēles veidi
Divas smilšu kastes kopā
Tikai smiltis vienā vai divās kastēs
Tikai ūdens (Kastes zilā pamatne! Reti!)
Smilšu kaste / kastes ar smiltīm un figūriņām
Tikai figūriņas uz galda vai grīdas (ja pacients nevēlas pieskarties smiltīm)
Vairākas smilšu kastes
Grupas smilšu spēle
Izprast analītiski
Komunicēt neapzināti
Domāt sistēmiski
Apstiprināt uzmanīgi
Iejaukties radoši (intuīcija un suģestija)
(Pēc Peter Fürstenau)
Kas spēlejas smiltīs?
Bērni. Jaunieši. Pieaugušie. Vecie cilvēki
Individuālā psihoterapija. Ģimenes psihoterapija. Bērni un draugi
Pāru psihoterapija. Brāļi un māsas. Grupas. Smilšu spēle institūcijās
Kur un kāpēc spēlejas smiltīs?
Diagnostika. Konsultēšana. Koučinga treniņš
(Dziedinošā) audzināšana. (Dziedinošā, speciālā) pedagoģija
Psihoanalīze. Psihoterapija
Terapijas indikācijas bērniem un jauniešiem
- no ļoti problemātiskām ģimenēm.
- ar iztrūkstošām sociālajām prasmēm.
- ar pieredzētu emocionālo un fizisko vardarbību.
- no ģimenēm, kurās ir psihiski vai fiziski slims viens no vecākiem.
- ar UDHS (uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroms).
- no šķirtām ģimenēm.
- ar augstu apdāvinātības pakāpi.
- no migrantu ģimenēm.
- ar valodas attīstības traucējumiem.
- ar koordinācijas un/vai koncentrācijas traucējumiem.
- ar fiziskām saslimšanām.
- ar uztveres un sensorās informācijas pārstrādes traucējumiem.
- bāreņiem un pusbāreņiem.
Diagnostika
- Attīstības līmenis. Koordinācija. Koncentrācija.
- Valoda. Inteliģence.
- Priekšvēsture: trauma, tabu.
- Tagadne: noslēpums.
- Ja nav iespējams sarunāties. Ja nav kopīgas valodas.
- Nonākot strupceļā. Ārkārtēju problēmu gadījumā.
Diagnostika un testi
- Noburtā ģimene
- Trīs vēlēšanās
- Projektīvā zīmējuma tests “Māja – koks – cilvēks”
- Teikuma pabeigšanas tests
- Mans plakāts
- Scenotest (von Staabs)
- Ģimenes torte
- Anketas
Bērni spēlējas viens ar otru.
Pieaugušie cīnās viens pret otru.
Vecie cilvēki dzīvo blakus viens otram.
Psihoterapijas mērķi smilšu spēles terapijā
- Pārstrādāt un noskaidrot nomācošu un arī stiprinošu dzīves pieredzi.
- Attēlot un aprakstīt tagadējo pasauli.
- Nosaukt un izskaidrot nākotnes iespējas vai draudus.
- Izmēģināt darbības spēlējoties.
Nekad nevar būt par vecu, lai spēlētos smiltīs!
Ruth Noel Herman seminārs 2018. gada 27. janvārī
2017. gada augustā norisinājās LSST kārtējais, septītais, Vasaras skolas seminārs
Vasaras skolas tēma: LATVIJA KĀ ISST NACIONĀLĀ BIEDRĪBĀ
TILTS NO INDIVĪDA INDIVIDUĀLA INDIVIDUĀCIJAS CEĻOJUMA UZ KOLEKTĪVO
Dr. Alexander Esterhuyzen, ISST prezidents, Honkonga
Lai kļūtu par unikālu personību, man ir jāatzīst un jāpieņem arī mana solidaritāte ar citiem. Individuācija pēc definīcijas nevar notikt izolācijā. Tā paredz citu esamību un pieprasa to. Tātad, lai arī Jungs un citi ar dažiem pamatojumiem varēja nolādēt institucionālās jeb kolektīvās dzīves novienādojošo efektu, tas joprojām ir un paliek nepieciešamais konteksts jeb nosacījums individuācijas procesam. Mums mūsu organizācija nodrošina ''trauku'' mūsu metodei, vienkārši smilšu kasti. Smilšu spēles materiāli un terapeitiskais ietvars nodrošina ''trauku/konteineru'' individuālam klientam.
Izaicinājums dalībniekiem: kur jūs redzat sevi kolektīvā kontekstā?
LSST kārtējais, septitais, Vasaras skolas semināras pēc tradīcijas notika viesmīlīgas Jūrmalas Pilsētas muzeja telpās. Atklājot semināru Vera Ščerbakova sveica dalībniekus ne tikai kā LSST biedrus, bet kā Naciolālas ISST biedrības biedrus un pastāstīja par 24.ISST kongresa norisi un svarīgu vēsturisku notikumu - Latvijas biedrības (LSST) pieņemšanu Starptautiskajā biedrībā (ISST).
2017.gada 19-13. jūlijs - ISST kongress Havajsalās
DESTRUCTION AND CREATION IN THE FERTILE FIELDS OF SANDPLAY
July 19-23, 2017
Kailua-Kona, Hawai’i
Sestdienā, 22.jūlijā, ISST Ģenerālās Asamblējas laikā laikā, Latvijas Smilšu spēles terapijas biedrība tika pieņemta Internacionālā Smilšu spēles terapijas biedrībā kā Nacionālā biedrība. Svinīgs un nozīmīgs notikums Latvijas Smilšu spēles terapijas vēsturē. Verai Ščerbakovai tika gods Latvijas kolēģu vārdā sveikt kolēģus no visas pasaules un lūgt Vācijas smilšu spēles biedrības (DGST) kolēģus aiznest visu Latvijas smilšu spēles terapijas praktizētāju un terapeitu pateicību mūsu skolotājai Lindei fon Keizerlinkai, kuras ilggadējs darbs Latvijā beidzot vainagojas ar panākumiem - Latvijas Nacionāla biedrība kļuva par daļu no ISST – biedrības, kuru nodibināja metodes pamatlicēja Dora Kalfa.
Monikas Heinzel-Junger seminārs “Smilšu spēles terapija darbā ar bērniem un veciem cilvēkiem” 2017. gada 29. aprīlī
15. vācu valodā runājošo zemju smilšu spēles terapijas konference Johannesstift, Berlīnē, Špandau 2016. gada 21.–23. oktobrī
2016.gada oktobrī vairāki Latvijas Smilšu spēles terapijas biedrības pārstāvji apmēklēja un uzstājas kārtējā 15. vācu valodā runājošo zemju smilšu spēles terapijas konferencē par tēmu: Zeme - dzīves telpa un simbols.
Sestdienā, 22.10.2016
14.30 – 16.00, Līga Rāviņa un Vita Kārkliņa paralēlas darba grupās prezentēja smilšu spēles terapijas gadījumu „Caur iztēles pasauli uz dzīves iespējām“.
8-gadīgas meitenes īpašā spēja radīt ģimenei jaunu turpinājumu.
Svētdienā, 23.10.2016
09.15 – 10.15 Vera Ščerbakova prezentēja savu referātu: “Gaia – Mātes-Zemes arhetipa enerģija kā galvenais traumu dziedinošais faktors smilšu spēles terapijā”.
International Society for Sandplay Therapy Intensive Training Week 2016. gada augustā
2016.gada 5-11. augustā Apšuciemā norisinājās International Society for Sandplay Therapy Intensive Training Week (ISST ITW)
2016.gada vasarā Latvijā notika Starptautiskās smilšu spēles terapijas biedrības (ISST) valdes sēde. Uz Rīgu bija ieradušies un strādāja ISST valdes locekļi no visas pasaules. ISST valdes sēdes darba nedēļas laikā ISST prezidents Aleksandrs Esterhaizens (Alexander Esterhuyzhen, Honkonga) un ISST valdes locekle Trudija Rankina (Trudy Rankin, ASV) divreiz apciemoja Veras Ščerbakovas praksi, kur abu valstu kolēģi apsprieda LSST un ISST turpmāko sadarbību, kā arī Aleksandrs Esterhaizens sniedz inteviju žurnālam Annas Psihologija (publicēts 2016.gada novembrī), kā arī lasāms mūsu mājas lapā, sadaļā raksti.
Pēc tam, vairāki ISST skolotāji: Aleksandrs Esterhaizens (Honkonga), Trudija Rankina (ASV), Bettija Džeksone (ASV) un Lenora Šteinharde (Israel) sadarbībā ar LSST valdi, Apšuciemā novadīja Intensīvo Darba Nedēļu (ITW). ITW pēc ISST tradīcijas novada valstīs, kurās intensīvi attīstās Smilšu spēles terapijas metode un kurās tiek veikti sagatvošanas darbi ar mērķi stāties Starptautiskajā Smilšu spēles terapijas biedrībā. ITW noslēguma dienā notika atvadu balle, kuras laikā LSST pārstāvji sveica ITW dalībniekus no 14 pasaules valstīm un pasniedza tiem dāvanas.
Dr. med. Ulrikes Hinšes (Ulrike Hinsch) seminārs “Aspergera sindroms smilšu spēlē un kā to izprast no dažādiem skatu punktiem” 2016. gada 29. aprīlī Jūrmalas pilsētas muzejā
Semināra kopsavilkums
Dr. med. Ulrikes Hinšes (Ulrike Hinsch) seminārs “Aspergera sindroms smilšu spēlē un kā to izprast no dažādiem skatu punktiem”
2016. gada 29. aprīlī Jūrmalas pilsētas muzejā
Semināra kopsavilkums
Ļoti patīkamā atmosfērā man bija iespēja pastāstīt lielai Latvijas smilšu spēles terapeitu grupai par savu pieredzi psihoterapeitiskajā darbā ar bērniem un jauniešiem, kam ir autiskā spektra traucējumi, jo īpaši Aspergera un uzmanības deficīta sindroms.
“Ar bērnu kaut kas nav kārtībā!”, “Ar zēnu kaut kas taču jādara!” ― tā ir visbiežākā cilvēku atbildes reakcija uz bērnu un jauniešu uzvedības traucējumiem. Un reizēm paiet ļoti ilgs laiks, kamēr šiem pacientiem tiek uzstādīta precīza diagnoze, kas ir pamats sekmīgai terapijai.
Emocionāliem un uzvedības traucējumiem parasti ir vairāki cēloņi. Semināra dalībnieki tika iepazīstināti ar jaunākajiem pētījumu rezultātiem medicīnā un psihoterapijā par Aspergera sindroma, UDHS un UDS diagnostiku un ārstēšanu, tika demonstrētas atsevišķas smilšu bildes, kuras veidojuši dažāda vecuma bērni, kā arī parādīta kādas jaunietes un divu ilgāku smilšu spēles terapijas procesu norise.
Semināra dalībnieki apsprieda smilšu spēles terapijas iespējas un ierobežojumus, kā arī diskutēja par citu psihoterapijas metožu pielietošanas iespējām un vecāku iesaistīšanu bērna psihoterapijas procesā.
Ieteicamā literatūra par semināra tematu un dzīvā diskusija par metodisko pieeju smilšu spēles terapijā ar bērniem un jauniešiem semināru padarīja interesantu arī pieredzējušiem smilšu spēles terapeitiem.
Paldies par silto uzņemšanu!
Ulrike Hinsch
Šarlotenburgā, Berlīnē, 2016. gada 3. maijā
E-pasta adrese: uhinsch@gmx.de
Seminārs “Smiltis filozofija un kulturoloģija” 2015. gada septembrī
2015. gada 26. septembrī norisnājās Stanislavas Smaginas seminārs “Smiltis filozofija un kulturoloģija” Latvijas Universitātes bibliotēkas telpās O.Kalpaka bulvārī
Vasaras skolas seminārs 2015.gada 28.augustā. Apzinātības prakses pamati.
Vada Indra Majore Dūšele un Sandis Dūšelis.
Seminārs "Smilšu spēles terapijas prakse" 2015. gada maijā
Teātra muzējā 2015. gada 23, maijā norisnājās trešais seminārs ciklā - "Smilšu spēles terapijas prakse". Semināra laikā tiks aplūkotas šādas tēmas:
- Smilšu spēles terapija darbā ar bērniem, vardarbības upuriem. Gadījuma analīze. (Irina Kaminska)
- "Dusmu pūķis smilšu spēlē" jeb agresijas atklāšana un transformācija. Gadījumā analīze. (Aira Briede)
- "Nāves pārvarēšana". Smilšu spēles terapija krīzē. Gadījuma analīze. (Vera Ščerbakova)
Seminārs "Smilšu spēles terapija praksē" 2014. gada novembrī
2014.gada 22.novembrī notika otrais seminārs no cikla: „Smilšu spēles terapija praksē”. Seminārā uzstājās: Guna Čače, Vita Apsīte, Inta Kalniņa.
22.novembra seminārs: „Smilšu spēles terapijas prakse”.
- Guna Čače "Mātes arhetipa postošais un radošais spēks";
- Vita Kirilova (Apsīte) "Mātes tēla rekonstrukcija smilšu spēles terapijas procesā";
- Inta Kalniņa: "Negodīgi! Mani apzog! vai greizsirdība un skaudība."
Stāsts būtu nedaudz par objektu attiecību teorijām, vairāk par Melāniju Kleinu un gadījumi smilšu spēles terapijā manā pieredzē.
Vasaras skolas seminārs 2014. gada augustā
2014.gada augustā notika kārtējais Vasaras skolas seminārs. Semināra tēma bija: „Ēna” un tajā ar savām zināšanām dalījās Guna Čače, Guna Berga, Ieva Lass un Alla Šelgunova.
Seminārs "Smilšu spēles terapijas prakse" 2014. gada maijā
2014.gada 10.maijā E.Smiļģa muzeja telpās notika pirmais seminārs ciklā: „Smilšu spēles terapijas prakse”. Savus referātus nolasīja Gunta Krūma, Olga Skvorcova un Ilva Dandzberga.
Semināra tēmas:
- Gunta Krūma „Onkoloģisku pacientu tuvinieku psihoemocionālie stāvokļi ārstēšanas gaitā saistībā ar smilšu spēles terapiju”
- Olga Skvorcova „Neapjaušamās smilšu spēles šķautnes".
- Ilva Dandzberga „Noslēpumaina pilsēta”.
Vasaras skola 2013. gada augustā
Vasaras skolas 2013 seminārs par tēmu “Maska” Jūrmalas Pilsētas Muzejā.
- „Personas (Maskas) jēdziens analītiskajā psiholoģijā”, Gunas Čačes (Junga analītiskās psihoterapeites, sertificētas Smilšu spēles terapijas lietotājas) priekšlasījums
- Gunas Bergas (Junga analītiskās psihoterapeites, Smilšu spēles terapeites) un Līgas Rāviņas (Ģimenes sistēmiskās psihoterapeites, Smilšu spēles terapeites) iespaidi par Starptautiskās Smilšu spēles terapijas biedrības kongresa Venēcijā „Maska: slēpšanās un atklāšanās spēles mainīgajā pasaulē"
- „Masku tradīcijas Latvijā”, Ineses Rukas (Junga analītiskās psihoterapeites) priekšlasījums.
- „Masku tradīcijas Krievijā” (Alla Šelgunova, mākslas terapeite, Kaliningrāda).
Vasaras skola 2012. gada augustā
LSST trešais Vasaras skolas seminārs notika 2012.gadā augustā, Jūrmalas pilsētas muzeja telpās.
2012. gadā vasaras skolas semināra tēma bija:
„Mātes-bērna vienotības pārdzīvojums kā galvenais attīstības priekšnoteikums un traumu dziedinošais faktors smilšu spēles terapijā”. Klausītājiem tika piedāvāti Veras Ščerbakovas, Larisas Eķertes un Olgas Skvorcovas referāti.
Tikšanās ar Lindi fon Keizerlinku Baltezerā, 04.08.2012.